logo
Welcome Guest! To enable all features please Login or Register.

Notification

Icon
Error

Options
Go to last post Go to first unread
Offline Groentje  
#1 Posted : Monday, February 2, 2009 9:01:42 PM(UTC)
Groentje

Rank: Member

Groups: Member
Joined: 7/25/2008(UTC)
Posts: 29
Location: Mechelen

Ik heb een technisch vraagje, eentje waar ik niet aan uit geraak:

Eerst wat achtergrond: de Tau kunnen op hun voertuigen "flechette dischargers" monteren, die wanneer het voertuig geassault wordt, eerst afgaan en elk vijandelijk model een wound bezorgen op een 4+ (saves zijn daarna toegelaten). Bij mijn weten, is dit de enige manier waarop een voertuig, van gelijk welk leger, infanterie kan doden in een close combat. Maar goed.

Stel: ik heb een Tau devilfish, met flechette dischargers, en die wordt geassault door 10 orks (of space marines, of genestealers, whatever). De flechette dischargers gaan af, en vermoorden er 4. Daarna slaan de 6 overblijvende orks op het voertuig. Hierdoor:
a) de devilfish blijft leven
of
b) de devilfish gaat dood

In geval a, heeft de devilfish combat gewonnen ? Zo ja, is er dan een "combat result" waarbij de orks een morale check moeten nemen, met een modifier van -4 ? Of is er geen combat result, maar moeten ze wel hun moraal testen omdat ze in een fase 25% of meer verloren hebben ? (in het grote regelboek staat dat een unit, als ze in "een fase" (dus ook in een combat fase ?) 25% of meer verloren heeft, dan hun moraal moeten testen; pag. 44, je kan er niet naast lezen).
In geval b, hebben de orks duidelijk de combat gewonnen. Moeten de orks hier, ondanks dat ze gewonnen hebben, dus toch een moraal check doen omdat ze 25% of meer verloren hebben ?

Ik zou zelf zelf voor geval a "ja" antwoorden, op basis van het 25% verlies, en voor geval b neen (ze hebben tenslotte gewonnen). Ik ben als Tau speler uiteraard bevooroordeeld, maar de regels lijken me onduidelijk. Wat is jullie (ietwat deskundiger ^^) mening ?
Offline Groentje  
#2 Posted : Monday, February 2, 2009 9:17:34 PM(UTC)
Groentje

Rank: Member

Groups: Member
Joined: 7/25/2008(UTC)
Posts: 29
Location: Mechelen

De regels:

"A unit losing 25% or more of its models during a single phase must pass a Morale check at the end of that phase, or else will fall back" (pag 44)

"Do not count casualties caused by close combat attacks, as they are covered later in C) Losing an Assault." (pag 44)

"At the conclusion of a round of close combat against a vehicle there is no combat result and so there are no sweeping advances, no pile-in and no consolidation moves. The vehicle and the enemy remain where they are and are free to move away in future turns." (pag. 63)


Dit telt voor de shooting fase, maar ook voor de moving fase (zware verliezen bij dangerous terrain), en bij de combat fase (behalve de close combat results, maar die zijn er normaal niet tegen een voertuig).


Flechette discharger (Tau codex, pag 30): "Powerful clusters of ... If the enemy approach, they fire of vicious clouds of high velocity flechettes. Any model attacking the vehicle in close combat will be wounded on a D6 roll of 4+, with saves allowed, before resolving its attacks".
==> ofwel telt dit mee voor de close combat berekening, ofwel niet. Zo ja, dan kan een voertuig toch een combat winnen. Zo neen, dan moet de aanvaller een moraal check doen op basis van 25% verlies tijdens "een fase".

Dit is alle info die ik kon vinden.

groetjes,

Matthias


Offline grimduck  
#3 Posted : Tuesday, February 3, 2009 5:53:01 AM(UTC)
grimduck

Rank: Advanced Member

Groups: Xhammer Member, Member
Joined: 10/5/2007(UTC)
Posts: 1,418

Eigenlijk hangt die allemaal af van wanneer die "flechette dischargers" afgaan. Ik denk eigenlijk dat dit voor combat is ? Waarschijnlijk sta er zoiets als, "Before close combat" ?

Dus A of B doe er niet toe, aangezien er nooit combat resolution is na een assault op een vehicle.

Nu, er kan wel een moral check ontstaan aangezien 25% of meer dood is gegaan als er sta "before close combat".



Voor een fluff uitleg over waarom ze toch kunnen weglopen en toch het vehicle destroyen, altijd denken dat die vooral een simulatie is van dingen die eigenlijk real time zouden moeten gebeuren :)

Hero charge in met blast pack, ondertussen wordt er door de dischargers volk neergemaaid, hero destroys the vehicle, gets kill the squad runs away ... Alle ik zie het echt wel gebeuren :)


Awards:
UserPostedImageUserPostedImageUserPostedImageUserPostedImageUserPostedImageUserPostedImage
Offline Groentje  
#4 Posted : Tuesday, February 3, 2009 6:02:27 AM(UTC)
Groentje

Rank: Member

Groups: Member
Joined: 7/25/2008(UTC)
Posts: 29
Location: Mechelen

de flechette's gaan af "before resolving its attacks" (die van de aanvallers).

"before" kan je lezen als:
- voor de echte combat begint, net als een soort "dangerous terrain"
- de flechette's gaan af met initiative 10, ze zijn wel onderdeel van de close combat



Offline Shadowhunt3r  
#5 Posted : Tuesday, February 3, 2009 7:49:50 AM(UTC)
Shadowhunt3r

Rank: Advanced Member

Groups: Member
Joined: 11/2/2007(UTC)
Posts: 702
Man
Location: Edegem

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Op het einde van de assault phase moet er een test gebeuren als er 25% casualties van die flechette's zijn.

Geval A en B zijn inderdaad niet van toepassing want er is geen combat. Die flechette's tellen als een shooting attack, die toevallig plaats vindt in de assault phase.

Quote:
"before" kan je lezen als:
- voor de echte combat begint, net als een soort "dangerous terrain"
- de flechette's gaan af met initiative 10, ze zijn wel onderdeel van de close combat


Het is dus een soort dangerous terrain test/. Ze zijn zeker geen onderdeel van close combat (vehicles geen cc). Maar de test wordt pas op het van de phase gedaan (net zoals je bij shooting pas helemaal op het einde van de phase moet testen voor 25% casualties).
Offline Groentje  
#6 Posted : Tuesday, February 3, 2009 5:51:35 PM(UTC)
Groentje

Rank: Member

Groups: Member
Joined: 7/25/2008(UTC)
Posts: 29
Location: Mechelen

ok, dus als ik het goed begrijp:

- voertuig ontploft of ontploft niet, maakt niet rechtstreeks uit voor de test (er is geen combat result, dus je kan geen combat winnen)
- er wordt morale getest als er 25% of meer losses zijn op het eind van de "assault fase".


btw: als het voertuig explode, en er zijn daardoor ook slachtoffers, dan telt dit mee om aan die 25% te geraken ?
Offline grimduck  
#7 Posted : Wednesday, February 4, 2009 6:04:45 AM(UTC)
grimduck

Rank: Advanced Member

Groups: Xhammer Member, Member
Joined: 10/5/2007(UTC)
Posts: 1,418

yep zo zou ik da denken :) en ja dat zou normaal wel tellen voor 25%
Awards:
UserPostedImageUserPostedImageUserPostedImageUserPostedImageUserPostedImageUserPostedImage
Users browsing this topic
Forum Jump  
You cannot post new topics in this forum.
You cannot reply to topics in this forum.
You cannot delete your posts in this forum.
You cannot edit your posts in this forum.
You cannot create polls in this forum.
You cannot vote in polls in this forum.