logo
Welcome Guest! To enable all features please Login or Register.

Notification

Icon
Error

Options
Go to last post Go to first unread
Offline wolf  
#1 Posted : Thursday, November 8, 2007 7:46:07 AM(UTC)
wolf

Rank: Administration

Groups: Administration, Archive Reader, Xhammer Member, Moderator, Member
Joined: 10/22/2007(UTC)
Posts: 2,495
Location: broechem

Was thanked: 33 time(s) in 29 post(s)
"Wiz" wrote:
Ik ben al een tijdje bezig met de mallen van Bruce te gebruiken en dus vond ik dat het tijd werd om zelf een stapje verder te gaan. Ik heb geprobeerd zelf een silicone mal te maken. Als inspiratiebron heb ik de informatie gebruikt op de site van Bruce zelf: http://www.hirstarts.com/moldmake/moldmaking.html

Ik ben begonnen met een master te maken. Deze is basicaly het origineel waarvan je kopies wil gaan maken. In dit geval een baseke met tegelvloer. Ik plan dit te gebruiken enerzijds als een weg voor tijdens een warhammerbattle (als scenery of als deel van een scenario cfr. de baggage train) en anderszijds kan hij makkelijk afgewerkt worden als gang van een kasteel of dungeon (voor warhammer skirmish of WFRP bijvoorbeeld):

UserPostedImage

Het product dat ik gebruikt heb om de mal te maken is een tweecomponent. het eerste deel is vloeibare rubber en het tweede deel is een stollingsagent. Deze moeten volgens een preciese verhouding (tot op de gram juist) vermengd worden, waarna de rubber 'hard' wordt (dit duurt enkele uren). Het product in kwestie heb ik gevonden bij VossChemie in Lier en is niet zo goedkoop (31 € voor 1 kg). Ter informatie, voor deze mal heb ik 200 gr gebruikt, en voor de 2e mal wat lager heb ik 400 gr gebruikt, dus eigenlijk valt de prijs nog wel mee als je zorgt dat je niet te veel verloren laat gaan:

UserPostedImage

Ik heb de master in een bakje gekleefd. Daarna de master ingesmeerd met de rubber emulsie mbv een borstel (zien dat je goed in alle details bent geweest, anders heb je luchtbellen in je mal, en die zijn achteraf bij elk gietsel te zien). Vervolgens de rest van de rubber erover gegoten.
Na enkele uren stollen was dit het resultaat:

UserPostedImage

Ik heb de mal meteen getest met gewone gips, maar dit liep slecht af. Vermits het origineel slechts 3mm dik was is het uiteindelijke gietsel veel te zwak en brak bijna onmiddellijk bij het uit de mal halen:

UserPostedImage

Een weekje later was men tandartsengips uit Nederland er en heb ik het opnieuw geprobeerd. Met een veel beter resultaat als gevolg:

UserPostedImage

Ik was zo tevreden met dit resultaat (alle detail van de master was behouden + het gietsel kwam heel gemakkelijk uit de mal) dat ik onmiddellijk een 2e mal ben beginnen maken.

1 van men favoriete mallen van Bruce is de fieldstone wall mal, maar ik vind dat het nogal traag gaat eer je genoeg blokjes hebt bij elkaar gegoten voor een bouwwerkje te maken. Daarom heb ik een hoop goede fieldstone blokjes bij elkaar gezocht om als master te dienen:

UserPostedImage

Vervolgens dezelfde stappen: vastlijmen in een bakjes, insmeren met emulsie en de rest erover gieten:

UserPostedImage

Dit is het resultaat: (rechts de originele mal, links mijn mal)

UserPostedImage

De blokjes uit mijn mal exact even groot en hebben evenveel detail als de blokjes uit de originele mal (met het blote oog althans, wat genoeg is voor mijn scenery projectjes ;)). Enkel hebben ze onderaan een scherp randje (vermoedelijk het lijmrandje waarmee de originelen in het bakje gekleefd waren). Dit randje is makkelijk te verwijderen met een mesje of hard voorwerp.

Door de zelfgemaakte mal kan ik nu veel rapper grote hoeveelheden fieldstone basisblokjes maken voor men projectjes.

Belangrijk: ik heb deze mal gemaakt voor persoonlijk gebruik. Het is niet mijn bedoeling om het werk van Bruce Hirst te gaan kopiëren en er geld mee te verdienen. Volgens het legal statement op zijn site staat hij toe om zelf mallen te maken van zijn werk zolang het maar voor persoonlijk gebruik is. ter info, je mag zelfs volledig legaal scenery projectjes gemaakt met zijn blokjes verkopen zonder schending van copyright ofzo.

UserPostedImage

Ik raad dan ook iedereen aan mallen van Bruce te kopen want ze zijn echt hun geld meer dan waard 8)


ondertussen heb ik men 1e zelfgemaakte mal enkele keren gegoten om te zien of ze ook in de praktijk nuttig is.

Dungeon Corridor

Deze was eigenlijk verbazend snel klaar. Mal gieten, muurtjes erop plakken en painten. Op termijn wil ik een aantal van deze stukken maken (ook van andere types) om zo een soort modulaire dungeon te creëren (voor WFRP of Warhammer Skirmish).

UserPostedImage

Empire Road

Deze was iets meer werk. Wat meer detailing nodig maar mooi resultaat. Als ik er zo een aantal maak kan ik deze weg op het battlefield leggen bij wijze van decor, maar kan ook nuttig zijn in een scenario (baggage train) of bij WFRP.

UserPostedImage



Superfix Wit

Prijs: € 23.50
Aantal Prijs

Poeder/water
gram/cc
Verwerkingstijd
minuten


Afbindtijd
minuten


Expansie %

Hardheid
N-MM2
100:30 10 20-25 0,16 205

Superfix Wit is een natuur modelgips. Dit gips is uitermate geschikt voor werkmodellen voor het vervaardigen van protheses.
2012 Geschilderd 35 - Gekocht 50
2013 Geschilderd 47 - Gekocht 15
2014 Geschilderd 69 - Gekocht 100
2015 Geschilderd 105 - Gekocht 105
2016 Geschilderd 47 - Gekocht 45
2017 Geschilderd 50 - Gekocht 183
2018 Geschilderd 67 - Gekocht 60
2019 Geschilderd 70 - Gekocht 439
2020 Geschilderd 140 - Gekocht 110
2021 Geschilderd 96 - Gekocht 112
2022 Geschilderd 86 - Gekocht 70
Users browsing this topic
Guest
Forum Jump  
You cannot post new topics in this forum.
You cannot reply to topics in this forum.
You cannot delete your posts in this forum.
You cannot edit your posts in this forum.
You cannot create polls in this forum.
You cannot vote in polls in this forum.