logo
Welcome Guest! To enable all features please Login or Register.

Notification

Icon
Error

Options
Go to last post Go to first unread
Offline demonma  
#1 Posted : Thursday, December 18, 2008 12:02:17 PM(UTC)
demonma

Rank: Advanced Member

Groups: Xhammer Member, Member
Joined: 10/4/2007(UTC)
Posts: 510
Man
Belgium
Location: Kerkstraat 101

Thanks: 2 times
Was thanked: 2 time(s) in 2 post(s)
Een review van een klant van ons:

"
Daar ik voor dit spel altijd de oudste versie van A&A heb gespeeld zijn de verschillen met A&A50 groter dan iemand die overschakelt van A&A revised naar A&A50.

Ik heb tot hier toe 4x gespeeld, 2x 1941 scenario en 2x 1942 scenario, telkens een keer gewisseld asmogendheden en geallieerden.

Mijn favoriet was zeker scenario 1941. Bij 1942 had ik enorm veel moeite om te winnen van de Duitsers en de Japanners. De spelbalans helde nogal in het voordeel van de axis. Vooral Italië heeft als eigen mogendheid redelijke voordelen. Ze hebben weinig inkomsten (10IPC's), maar ze beheersen wel de middellandse zee en bieden stevige rugdekking aan de Duitsers. Bovendien spelen zij een rol bij het verhinderen/laten mislukken van een landing in Frankrijk. Italië is dus een volwaardige toevoeging aan het spel. Met China ligt dat anders, de spelregels zijn een beetje log, sommige gebieden mogen zij aanvallen, andere niet, nog andere dan weer toch wel, enz. De aanwezigheid van de chinezen zorgt er wel voor dat de Japanners bij de verovering van de USSR door een flessenhals moeten.

spelmateriaal:

-het bord: mooi, een natuurkundige gestileerde kaart van de wereld, sommige gebieden vergroot (Duitland, Japan, Italie) naargelang nodig. Nadeel is dat het bord in 3 stukken is, ik heb met ducktape de delen aan elkaar geplakt want toen we de eerste keer speelden zijn door animo het bord en heel wat speelstukken meermaals verschoven.

-speelstukken: er zitten meer dan 600 stukken in de doos en het design en hoeveelheden zijn aangepast aan bijna elke mogendheid. zo hebben de Duitsers en Russen meer landeenheden. De Britten en Japanners hebben meer zee-eenheden, enzovoort. Het Italiaanse leger is het kleinse, het Amerikaanse het grootste. De stukken zijn misschien iets minder gedetailleerd in vgl met mijn oude editie, maar veel wordt goedgemaakt door het feit dat elk leger eigen ontwerpen heeft. Mijn medespelers en ikzelf vonden wel dat destroyers en cruisers soms wel heel moeilijk uit elkaar te halen zijn. Dit zorgde enkele keren voor foute beslissingen bij een aanval met duikboten (het was een duibootdetecterende destroyer terwijl de aanvaller dacht dat het een cruiser was).
Ander minpuntje, de bombers van de Amerikanen en de Russen zijn veel te groot. Als je ze op het bord zet is er meestal geen plaats meer om de rest van de eenheden op te stellen. In de uitgestrekte Russische gebieden is dat geen probleem maar in kleine gebieden waar altijd veel volk staat (vb Engeland) is dat problematisch.


-kaarten en fiches: allemaal heel mooi ontworpen en afgewerkt.

-de spelregels: in de oude versie hadden slagschepen maar 1 hit point, nu hebben ze er 2 en worden ze na een aanval automatisch hersteld, een realistische en nuttige spelregel, het is ten slotte de duurste eenheid. Destroyers detecteren ondergedoken duikboten en verhinderen hun 'eerste vuurschot', dit geeft een geweldige nieuwe dimensie aan zeegevechten.

Het spel zelf vond ik geweldig om te spelen, het zit beter in elkaar dan de oude versie en het oogt allemaal veel mooier. Door de toevoeging van de Italianen kun je het spel eindelijk met zes man spelen, iets wat toch vaak voorkomt als we gamen. Ik ga het spel nu aanleren aan een aantal mensen die niet vaak bordspellen spelen, 'ns kijken wat het geeft :-)) want daar waar ik vroeger na enkele partijen het spel weer in de kast legde wil ik het nu constant spelen.

Groeten,

Ken
"
2019 - Bought : 71 - Printed: 20 - Painted : 0.10 (working on it) - Played : 1
Users browsing this topic
Forum Jump  
You cannot post new topics in this forum.
You cannot reply to topics in this forum.
You cannot delete your posts in this forum.
You cannot edit your posts in this forum.
You cannot create polls in this forum.
You cannot vote in polls in this forum.