logo
Welcome Guest! To enable all features please Login or Register.

Notification

Icon
Error

Options
Go to last post Go to first unread
Offline wiz  
#1 Posted : Friday, May 9, 2008 7:03:59 AM(UTC)
wiz

Rank: Administration

Groups: Administration, Xhammer Member, Moderator, Member
Joined: 10/4/2007(UTC)
Posts: 5,951
Man
Location: Terhagen

Thanks: 93 times
Was thanked: 142 time(s) in 112 post(s)
daar ik met empire begin wordt ik geconfronteerd met allerlei nieuwe regeltjes en dillema's :)

bijvoorbeeld
archers vs crosbowmen kosten evenveel punten & zelfde stats, maar:
archers: range 24", STR 3
crosbowmen: range 30", STR 4, Armour Piercing, Move Or Fire

wat levert het meeste op, op de battlefield ? flexibiliteit of meer range & firepower ?
nog een dingetje: crosbowmen zijn state troops dus kunnen command group meepakken & detachments, archers niet dat zijn militia.
Offline aleondor  
#2 Posted : Friday, May 9, 2008 7:55:00 AM(UTC)
aleondor

Rank: Advanced Member

Groups: Member
Joined: 11/6/2007(UTC)
Posts: 208
Location: lier

the very obvious choice is ...





crosbowmen!!!

archers won't do a damn thing, lage BS, lage ST en ja, als je perse wilt draaien en dan nog eens shieten missen die waarschijnlijk nog nen olifant die voor hunnen neus staat... en de rangen is wel heel belangerijk, 24" betekent dat je niet vanaf turn 1 kan beginnen shieten. je moet crosbowmen gewoon zodanig opstellen dat je ze de rest van de battle niet hoeft te bewegen en trouwens ze zijn toch dirt cheap.
Awards:
UserPostedImage
Offline wiz  
#3 Posted : Friday, May 9, 2008 8:26:25 AM(UTC)
wiz

Rank: Administration

Groups: Administration, Xhammer Member, Moderator, Member
Joined: 10/4/2007(UTC)
Posts: 5,951
Man
Location: Terhagen

Thanks: 93 times
Was thanked: 142 time(s) in 112 post(s)
ok, het was me inderdaad ook al opgevallen dat ik geen echt voordeel kon vinden voor de militia archers :)

misschien wel nuttig voor irritante fast cav en/of flyers die achter de linies ambetant komen doen ... door de move & fire ?
Offline wolf  
#4 Posted : Friday, May 9, 2008 9:50:50 AM(UTC)
wolf

Rank: Administration

Groups: Administration, Archive Reader, Xhammer Member, Moderator, Member
Joined: 10/22/2007(UTC)
Posts: 2,495
Location: broechem

Was thanked: 33 time(s) in 29 post(s)
dat moet je ineens genoeg crossbow men zetten want mijn ervaring leert dat die niet veel afschieten hoor ...
2012 Geschilderd 35 - Gekocht 50
2013 Geschilderd 47 - Gekocht 15
2014 Geschilderd 69 - Gekocht 100
2015 Geschilderd 105 - Gekocht 105
2016 Geschilderd 47 - Gekocht 45
2017 Geschilderd 50 - Gekocht 183
2018 Geschilderd 67 - Gekocht 60
2019 Geschilderd 70 - Gekocht 439
2020 Geschilderd 140 - Gekocht 110
2021 Geschilderd 96 - Gekocht 112
2022 Geschilderd 86 - Gekocht 70
Offline aleondor  
#5 Posted : Friday, May 9, 2008 10:22:57 AM(UTC)
aleondor

Rank: Advanced Member

Groups: Member
Joined: 11/6/2007(UTC)
Posts: 208
Location: lier

je moet zoiezo genoeg meenemen (daarom dat iedereen altijd 20/30 handgunners bijheeft), die shieten turn 1 + D6 inch, dus die kunnen wel van beurt 1 shieten, die hebben nog eens armour pearcing, dus nog beter in het mollen van dingen. niemand neemt eignelijk crosbowmen of archers mee (behalve in scouting skirmishers) als je handgunners kunt meenemen...

en in het geval er fast cav op je flanken zit dan hitten je archers op 6'en als ze moven en op long range shieten...
je kan archers meenemen als skirmishers geloof ik en dan zijn ze wel goed voor die taak. maar als unit blijven handgunners by far de beste shooting van empire.

als je voor flexibiliteit wil gaan, 10 skirmish bowmen (y)
Awards:
UserPostedImage
Offline larry@zenith  
#6 Posted : Friday, May 9, 2008 12:34:52 PM(UTC)
larry@zenith

Rank: Advanced Member

Groups: Member
Joined: 12/17/2007(UTC)
Posts: 245
Location: Gent/Dendermonde/Lennik

Inderdaad, Skirmish Bowmen, of Huntsmen zoals ze officieel heten, zijn een prima unit. Ik zou Crossbowmen inzetten, alleen al omdat het een unit is die je weinig ziet maar toch nuttig zijn. Op Detachments moet je wel niet letten, ik zie er het nut bij shooting parent units niet van in, eigenlijk.

Ik zou zeggen: koop een doos Free Company Fighters en maak er tien Huntsmen en tien Crossbowmen van.
Offline grimduck  
#7 Posted : Friday, May 9, 2008 3:30:44 PM(UTC)
grimduck

Rank: Advanced Member

Groups: Xhammer Member, Member
Joined: 10/5/2007(UTC)
Posts: 1,418

Ik dacht dat die regel om D6 inch verder te schieten weg was eigenlijk ?

Dat je meer volk moet meenemen is voor alle types een waarheid ....

Ze hebben een totaal ander doel dus moet je eigenlijk eerst weten hoe een leger je gaat maken Wiz.

Archers hebben eigenlijk een range van 28 inch (ok, met een extra mod maar ze kunnen de eerste beurt wel schieten).

Crossbowmen kunnen command group meenemen maar waarom zou ge da doen, detachment kunnen handig zijn met een static army omdat je crossbowmen dan een free company unit kan als detachment hebben, als ze dan gecharged worden ....

Als je een leger heb dat vrij static is en je verwacht dat de vijand naar je toe moet komen dan zou ik gaan voor crossbowmen (of handgunners).
Als je leger naar voor gaat gaan dan zijn huntsmen een mooi investering omdat je dat de gaten in je lijn kunnen gebruiken om door te schieten.

Dus eigenlijk hangt het veel af van wat je van plan bent, btw hoeveel model verwacht je in een 2000 punten army ?

Edited by user Friday, May 9, 2008 3:31:54 PM(UTC)  | Reason: Not specified

Awards:
UserPostedImageUserPostedImageUserPostedImageUserPostedImageUserPostedImageUserPostedImage
Users browsing this topic
Forum Jump  
You cannot post new topics in this forum.
You cannot reply to topics in this forum.
You cannot delete your posts in this forum.
You cannot edit your posts in this forum.
You cannot create polls in this forum.
You cannot vote in polls in this forum.