Ok, gisteren was het zo ver. De "Belgische" nationals in Gent ... maar het was eerder een mini EK want van over heel europa waren top-spelers afgezakt:
Na wat probeersels met Triple Harpoon Scurrgs ben ik toch maar terug gegaan naar mijn klassieke Ketsu + Bossk list die het vorig jaar al goed gedaan had. En dat bleek geen slechte keuze.
Het toernooi was georganiseerd door Outpost Gent en de locatie was een grote zaal in een schoolgebouw in Gent. Dat was op zich ok, maar de organisatie verliep toch niet zo vlot: te laat begonnen, wel wat tijdverlies tussen de rounds, een repairing, etc. Ze kunnen duidelijk nog wat leren.
De tafels waren ook nogal pover, geen matten, gewoon een 9x9 stuk MDF voor iedereen wat nogal kaal was om een hele dag op te kijken. Er was ook héél weinig plaats naast de play area om cards en templates te leggen. Vaak moest ik spullen op een stoel naast de tafel leggen, of in 1 geval zelfs op de grond.
Het grootste probleem: er werd geen bier geserveerd ! En dat op het Belgisch Nationaal Kampioenschap ...
Gent is duidelijk een plek voor gamers die geen alcohol drinken ...
Bon, hier mijn matches:
Match 1: Quad TLT Deze match was tegen een speler uit Wallonië wiens naam ik mij niet meer herinner. Quad TLT had ik nog niet moeten bekampen met mijn lijst, dus dat was even nieuw. Maar het ging vlot. In de eerste ronde van combat kon Bossk er eentje clusteren, en nadien ging het in dezelfde lijn voort. Op 5 beurten 4 TLT Y-Wings geclusterd, en maar halve Bossk verloren.
100-25 win Match 2: 4 named Scyks: Serissu, Genesis Red, Sunny Bounder & Inaldra Dit was een zeer ongewoon squad en dus wist ik niet zo goed hoe het aan te pakken.
3 Scyks hadden PS8 (terwijl ik op 7 zat) en 2 hadden Mangler Cannon en 2 hadden Heavy Laser Cannon. Dit ging pijn doen.
Het ging zeer gelijk op, maar uiteindelijk is het gelukt, maar toch maar opt randje (Ketsu met een paar hull over).
100-75 win Close !
Match 3: Palpatine, Inquisitor en Quickdraw Deze match was tegen 'klassieke' Palp-aces, ook een matchup waar ik niet aan gewend ben met mijn lijst (omdat die vorig jaar bijna niet meer te zien waren). Deze supertoffe kerel (Pierre-Anthony Corrado) kwam uit Lyon, wat op zich al bewonderenswaardig is.
Quickdraw lokte ik perfect in de val dus die kreeg een fatale cluster missile te slikken. Nadien volgde een kat en muis spel tussen de Inquisitor en mijn 2 large ships. Zijn hoge PS en super dial zorgde er voor dat hij 4 beurten lang uit al mijn arcs kon blijven, maar hij kon zelf ook geen shots doen. Dan keerde het tij en knalde hij een zeer pijnlijke Proton Rocket op Ketsu en dan ging het stijl berg af. De beurt nadien was het Bossk vs Inquisitor en dat was gewoon opkuisen voor hem, Bossk kan niets beginnen tegen zo'n ace indien de tegenstander foutloos vliegt.
36-100 loss En uiteindelijk was dit 1 van de 2 spelers die 6-0 gegaan is en 2e stond in de ranking voor de cut. Dus niet zo heel erg van er op deze manier van te verliezen.
Match 4: Rey, Lohwrick Helaas een matchke tegen een andere Belg (Patrick van HQ), wat wel wat jammer is gezien de overvloed aan buitenlanders. Niet dat ik niet graag tegen Belgen speel uiteraard, maar gewoon ik schakel liever geen belgen uit.
Lohwrick is taai maar had toch geen kans vs de Cluster Missiles van Bossk. Nadien werd het nog even spannend toen het Rey vs Bossk werd waar Rey duidelijk in het voordeel is. Gelukkig maakte hij een foutje waardoor Bossk het kon afmaken, maar het was toch close.
100-75 winMatch 5: Mirror Match Oh no !
Een mirror match ... een andere Ketsu Bossk speler uit Gent (die Belgen maak ik wel graag af
) ... Zijn loadout was een klein beetje anders (2x crackshot & glitterstim ipv PTL & Determination). Ik wist dat ik dit kon, want op het EK in Birmingham was dit ook al eens gelukt.
Hij had initiative, dus dat beloofde nog interessant te worden. Mijn Bossk moest het snel opgeven en zijn zwaar gehavende Bossk ging lopen. Mijn Ketsu zette de achtervolging in tot zijn Bossk zelf over een rots vloog en 2 damage slikte door een ongelukkige crit. Dan was het Ketsu vs Ketsu, maar dat was een uitgemaakte zaak want de mijn had een beter action economy & mocht laatst moven.
100-49 winOp dit moment stond ik dus 4-1 en nu ging het er om spannen. De enige Xhammeraar die kans maakte op de 5-1 en die zo verzekerd zou zijn van een plekje in de Top-16. (4-2 zou ook nog kunnen voor een paar gelukkigen met een hele hoge MOV)
Match 6: Vader, Quickdraw en Bomber met Harpoons Oriol uit Spanje speelde met 3 Imperial Aces met Alpha Strike ... Dit was het, ik wist dat het mogelijk was, maar ik ging moeten oppassen voor de high PS arc dodgers in de late game.
Het begon heel goed voor mij, de bomber moest er aan geloven zonder zijn Harpoons te kunnen afschieten. Hetzelfde voor Quickdraw 2 beurten later (maar die had wel wat damage kunnen doen op Ketsu in zijn free return shot). Daar zat een Damaged Engine crit bij die uiteindelijk fataal zou blijken (all turns are red).
Op dat moment was het een full health Bossk & Ketsu met de crit vs Vader ... Het zat er in !
Bossk moest een toerke maken, dus was een paar beurten buiten strijd en Ketsu moest ook rond een paar grote rotsen vliegen om terug te komen. Helaas, toen sloeg het noodlot toe: ik wilde terug in draaien om richting Vader te gaan toen ik stressed mijn groene 3-turn wou doen (zoals ik al zo vaak had gedaan die dag ...) Mijn tegenstander herinnerde me er voorzichtig aan dat ik de Damaged Engine crit had en ja, op dat moment zakt de moed u in de schoenen als ge u realiseert dat Ketsu een 2 white straight moet doen en zo haaks op 1 cm van de board edge komt te staan ...
Fatale fout, en niet de eerste keer dat ik die maak (remember
Birmingham)
Game Over, we wisten het alletwee. Zelfs een full health Bossk krijgt Vader niet meer in arc, met de beste wil van de wereld. Toch niet tegen een speler die geen fouten maakt (Oriol was dus 5-1 uiteindlijk en 8e in de ranking)
62-100 lossDat was het dan, mijn kans op de cut verkeken door een stomme fout. Dat heeft wel efkes gepikt, maar bon, ik weet aan wat het lag en het waren geen bad dice (
never blame the dice !), geen OP combos, geen slow player ... maar gewoon mijn eigen fout dus.
Toch zeer tevreden van mijn 4 wins & 2 losses vs 2 heel goede spelers, daar kan ik mee leven.
4-2 op Nationals is goed, zeker als half de europese top afzakt. Qua ranking zal dat gene vette zijn want mijn lijst is niet gemaakt om MOV te sparen, maar gewoon om wins te doen
Hier de loot !
Wat coole alt arts en tokens maar waar het me vooral om te doen was de '17 Howlrunner.
En wat me ook heel veel plezier doet is dat Xhammer in het algemeen het zeer goed gedaan heeft, we moeten minder twijfelen aan onszelf, we kunnen meedraaien met de grote mannen !
De finale ranking zal er morgen pas zijn want zondag wordt de Top-16 nog gespeeld.
Ik ben ook heel fier op Robin !
Die heeft ook 1 win in de wacht gesleept en dat was ook ons vooropgesteld doel voor hem toen we zijn lijstje maakten en getrained hebben. Als hem zo door doet zit die binnen een paar jaar mee aan de top
Edited by user Sunday, November 12, 2017 10:15:08 AM(UTC)
| Reason: Not specified